Contact
Digital Strategy, Technology • 5 min leestijd

Wat is een CDP en waarom moet je dat weten?

Ellen Bex | 09-09-2021

De markt voor Customer Data Platform zal naar verwachting groeien van bijna 2 miljard euro in 2020 tot 8,5 miljard euro in 2025. Voor veel marketeers is het een essentieel hulpmiddel geworden in hun voortdurende inspanningen om personalisatie te vergroten en geeft het een aanzienlijk voordeel ten opzichte van concurrenten die nog steeds traditionelere methoden gebruiken. Vergeleken met andere Martech-oplossingen zoals CRM en DMP, lost CDP's een van de grootste beperkingen op voor omnichannel, gepersonaliseerde ervaringen en gegevens in silo's die marketeers productief verhinderden om het te gebruiken. CDP biedt een uniform klantbeeld dat de first-party data van een bedrijf (en tot op zekere hoogte second- en third-party data) verzamelt in één allesomvattend platform en maakt het efficiënt delen van deze hoogwaardige, individuele data met andere oplossingen mogelijk. Deze zes belangrijke vragen over CDP's helpen u de voordelen en waarde te begrijpen die voortvloeien uit het hebben van een CDP in uw technische stapel.

Lees de volledige uitleg over CDP's ➔

 

Wat is een CDP?

Customer Data Platforms zijn beheerde systemen die een uniforme, persistente en flexibele database van klanten mogelijk maken die een enkel beeld biedt over veel verschillende gezichtspunten. Een Customer Data Platform functioneert als een marketingsysteem dat de klantgegevens van een bedrijf uit marketing- en andere kanalen verenigt, om klantmodellering mogelijk te maken en naast de timing ook de targeting van berichten en aanbiedingen te optimaliseren (Gartner). Een CDP bouwt een compleet profiel op van elk van uw individuele klanten door het verzamelen en koppelen van first-party data aan individuele profielen. Het zijn kant-en-klare oplossingen waarmee afdelingen zonder een hoog niveau van technische middelen of vaardigheden, zoals marketing, die gegevens direct na de eerste technische implementatie en set-up kunnen beheren, analyseren en gebruiken.

Waarom heeft u een CDP nodig?

Het belangrijkste doel voor bedrijven van elke omvang is om uiteindelijk het juiste product, aan de juiste mensen, op het juiste moment aan te bieden. Om de kansen hiervoor te maximaliseren, moeten marketeers efficiënt en op een consistente manier communiceren met de doelgroepen via alle kanalen. Door één datapunt te bieden voor marketeers en leiderschap, kunnen organisaties hun marktaandeel binnen concurrerende sectoren beter behouden en vergroten.

Waar wordt een CDP voor gebruikt?

Een CDP wordt gebruikt om voorheen gefragmenteerde gegevens over meerdere contactpunten te beheren, zoals klantlocaties, budgetten, aankoopgeschiedenis en gewenste verzendmethoden. Dit biedt de mogelijkheid om klantgedrag via verschillende kanalen te volgen en te begrijpen, waardoor bedrijven weloverwogen beslissingen kunnen nemen op basis van wat hun klanten echt nodig hebben en wanneer.

Met wat voor soort gegevens data werkt een CDP?

CDP's zijn zeer flexibel en kunnen een reeks verschillende datasets organiseren. De meest voorkomende streams zijn transactiegegevens (eerdere aankopen, aankoopfrequentie, lege winkelwagens), campagnegedrag (klikken op e-mailcampagnes, aandelen op sociale media, open rates), onlineactiviteit (bouncepercentages, organisch verkeer, verkeersbronnen) en klantenservice gegevens (verleden geschiedenis, opgeloste of onopgeloste problemen).

Hoe kunt u met CDP personaliseren?

Door een CDP te gebruiken, kunt u klantintelligentie op een gedetailleerder en individueel niveau ontwikkelen. Door middel van inzichten over meerdere kanalen kunnen gebruikers een vollediger beeld krijgen van hun doelklant en daardoor betere ervaringen met meer effect creëren. Voor meer informatie over alle functies van een CDP, klik hier.

De waarde van een CDP voor digitaal leiderschap

Wat maakt een CDP mogelijk voor digitaal leiderschap?

CDO: 
  • Een betrouwbare en toekomstbestendige digitale oplossing om uw Martech. te integreren 
  • Een katalysator voor digitale transformatie 
  • Een eenvoudig te verantwoorden investering in technologie, met meetbare ROI 
CMO:

  • Een 360-graden beeld van doelgroepen, inclusief zowel segmenten als individueel gedrag 
  • Aanzienlijke vermindering van advertentieverspilling dankzij hyperpersonalisatie en targetingmogelijkheden 
  • Beter zicht op en voldoen aan KPI's, duidelijker verband tussen marketinguitgaven en sales 
  • Bruikbare, diepgaande inzichten om uw doelgroepen beter te leren kennen 
  • De oplossing om uw digitale Martech toekomstbestendig te maken 

CIO:

  • Betere gegevensverzameling en opslag
  • Integratie van alle klantgerelateerde gegevens in één oplossing
  • Eenvoudige integratie in bestaande architecturen
  • Gemakkelijker ROI-begrip voor belanghebbenden

Wilt u meer weten over CDP's en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een gesprek of een demo. .

Picture of Ellen Bex

Ellen Bex

Head of Customer Engagement

Copyright © 2021 SQLI. All Rights Reserved. Terms of use | Privacy policy